عنوان

نشست خبری فعالان صلح و ضد جنگ

کتگوری

برچسب‌ها

نشست خبری فعالان صلح و ضد جنگ

اعلامیه نشست خبری فعالان صلح و ضد جنگ

       

افغانستان در وضعیت حساس و پیچیده‌ی‌ قرار دارد که ادامه‌ی جنگ در کشور، پروسه‌ صلح را به مخاطره مواجه ساخته است. این وضعیت نیاز به یک اجماع ملی و توافق نظر در سطح کلان رهبری را ایجاب می‌کند. روز قبل ما شاهد امضای توافق‌نامه سیاسی میان دو رقیب پیش‌تاز انتخابات ریاست جمهوری بودیم که پس از ماه‌ها اختلاف نظر، با امضای توافق‌نامه سیاسی‌ بین‌شان، مردم افغانستان بار دیگر امیدوار به حل بن‌بست‌های به میان آمده شده اند.


 ما فعالان صلح و ضد جنگ، با درک شرایط حساس کشور، چون بالارفتن میزان جنگ و خشونت، بن‌بست پروسه رهایی زندانیان طالب و حکومت و تاخیر در شروع مذاکرات میان افغانان؛ از امضای موافقت‌نامه میان داکتر محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان و داکتر عبدالله عبدالله به حیث رییس شورای عالی مصالحه و ایجاد «شورای عالی مصالحه» استقبال نموده و آن را یک گام مهم و ارزنده در راستای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات میان‌ افغانان می‌دانیم و از طرف‌های درگیر خواهان توجه جدی به موارد زیر هستیم:


1. ادامه تنش‌ها در کشور؛ حمله بر اماکن و تاسیسات ملکی و کشتار افراد بی‌طرف و حتی کودکان تازه متولد شده، اختلاف نظر حکومت افغانستان و ایالات متحده بر سر عاملان آن و خاموشی جامعه جهانی سبب افزایش و ایجاد وحشت در میان مردم شده است. ما از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان پی‌گیری جدی عاملان کشتار مردم ملکی و روشن شدن ابعاد پنهان این حوادث هستیم.

2.  آغاز عملیات‌های نظامی و تشدید خشونت میان حکومت افغانستان و تحریک طالبان را به نفع هیچ طرف و ملت افغانستان نمی‌دانیم و از هر دو جانب تقاضا می‌کنیم تا اراده‌ی جدی، مبنی بر تقویت صلح پایدار در کشوررا نشان دهند، نه در تضعیف پروسه صلح.

3. ما فعالان صلح و ضد جنگ از تحریک طالبان می‌خواهیم تا بهانه جویی را کنار گذاشته و برای ایجاد صلح پایدار، همکاری‌های موثر را آغاز کنند.  همچنان از حکومت افغانستان تقاضا داریم تا با شکل دادن اجماع ملی در راستای تقویت پروسه

صلح تلاش نمایند، تا مذاکرات صلح به نتیجه مثبت رسیده و به خیر مردم افغانستان تمام شود.

4.  از طرف‌های دخیل در پروسه صلح به خصوص ایالات متحده آمریکا می‌خواهیم تا با شکل‌دهی و تقویت اجماع منطقه‌یی و آغاز دیپلماسی باز، سبب کاهش نگرانی‌های کشورهای همسایه و منطقه شده و تلاش صورت گیرد تا پروسه صلح افغانستان فراگیر و همه شمول گردد.

5. ما خواهان برداشتن موانع فراراه پروسه صلح بوده و از طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا هرچه زودتر به رفع تنش‌های به میان آمده، از جمله رهایی زندانیان دو طرف و پایان جنگ و خون ریزی اقدام نموده و گفتگوهای بین الافغانی آغاز گردد .

6. ما فعالان صلح و ضد جنگ، خواهان ایجاد اجماع ملی، مشارکت جدی و معنی‌دار زنان، نسل نو و جوانان، احزاب، جریان‌های سیاسی و جامعه مدنی، در شورای عالی مصالحه و سهم فعال در پروسه صلح می‌باشیم.

7. ما خواهان کاهش فوری خشونت‌ از سوی تحریک طالبان بوده و اعلام آتش‌بس در جریان روزهای عید و پس از آن جهت ثابت‌سازی نیت نیک طرف‌های مخاصمه در مورد رسیدن به یک توافق صلح می‌باشیم.

 


و من الله توفیق

 فعالان صلح و ضد جنگ / گروپ تماس جوانان برای صح

کابل افغانستان


۳۰ ثور ۱۳۹۹ خورشید/۱۹ می ۲۰۲۰ میلادی

اشتراک گزاری از طریق