عنوان

کنفرانس مطبوعاتی «نگرانی از تشدید جنگ و موانع فراراه گفتگوهای صلح»

کتگوری

برچسب‌ها

کنفرانس مطبوعاتی «نگرانی از تشدید جنگ و موانع فراراه گفتگوهای صلح»

کنفرانس مطبوعاتی «نگرانی از تشدید جنگ و موانع فراراه گفتگوهای صلح»

جمعی از فعالان صلح و جوانان ولایت هرات نشست مطبوعاتی را تحت عنوان «نگرانی از تشدید جنگ و موانع فراراه گفتگوهای صلح» برگزار کردند. این نشست توسط سکرتریت گروپ تماس جوانان برای صلح ولایت هرات به تاریخ ۱۶ دلو ۱۳۹۹ خورشیدی برگزار گردید. در این نشست آرش بشریار، عبدالله شهیدزاده، لینا حیدری، صدیقه نظری، فیروز احمد بهزاد، عبدالوحید مفکر و عزیز احمد احمدی روی آتش بس، آغاز دوباره مذاکرات، تشدید جنگ، ترورهای هدفمند و موانع فراراه گفتگوهای صلح صحبت نمودند. در اخیر سونیا احمدی اعلامیه این نشست را قرائت نمودن که قرار ذیل است:

اعلامیه نشست خبری جوانان هرات

«نگرانی از تشدید جنگ و موانع فراراه گفتگوهای صلح»

 

ما جمعی از فعالان صلح و جوانان در جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت هرات که به تاریخ اول قوس 1399 هجری خورشیدی در این ولایت با حضور صدها جوان توسط گروپ تماس جوانان برای صلح برگزار گردیده بود، شرکت داشتیم. ما در پی انسجام، هماهنگی و همصدایی نسل نو و جوانان در پروسه صلح؛ خارج از برنامه‌های حکومتی و شخص محور هستیم و الی تطبیق توافقات صلح و ختم جنگ و ایجاد فضای صلح آمیز، آشتی ملی و هم‌پذیری در کشور، کار و فعالیت می‌کنیم.

ما نسل نو و جوانان ولایت هرات نگرانی‌های خود را در مورد تشدید جنگ و موانع فراراه گفتگوهای صلح برای هر دو جانب (حکومت افغانستان و تحریک طالبان) و جامعه بین‌المللی قرار ذیل بیان می‌داریم:

1.     ما از هر دو جانب بخصوص هیئت مذاکره تحریک طالبان می‌خواهیم به میز مذاکره برگشته و هر چه زودتر مذاکرات جدی و سرنوشت‌ساز را آغاز کنند.

2.     ما از تحریک طالبان و حکومت افغانستان می‌خواهیم روی آتش بس فوری و یا حداقل کاهش خشونت‌ها و جلوگیری از قربانی شدن بیشتر مردم توافق کنند.

3.     ما از هر دو جانب می‌خواهیم که هیچ کدام به فکر پیروزی یکی بر دیگر نباشند. یگانه راه حل برای قطع جنگ در کشور؛ گفتگو و توافقات سیاسی میان طرف‌ها است.

4.     ما از حکومت و سیاسیون افغانستان می‌خواهیم ضمن ایجاد صف واحد برای گفتگوها، انعطاف‌پذیری و خود گذری به خرج داده و آماده قربانی برای تامین صلح دایمی و سراسری در کشور باشند.

5.     ما از طالبان نیز می‌خواهیم که از پافشاری بیشتر بر موضع خویش اجتناب و برای رسیدن به صلح و قطع جنگ انعطاف‌پذیری نشان دهند.

6.     ما ضمن حمایت قاطعانه از تداوم و حفظ پایه‌های اساسی نظام و قوت‌های امنیتی و دفاعی، به این باور هستیم که فقط توافقات سیاسی می‌تواند نقشه راه بعدی را مشخص کند، نه پا فشاری بر ادامه جنگ.

7.     ما از هر دو جانب صمیمانه می‌خواهیم از استفاده ادبیات خشن، رکیک، توهین آمیز، نفاق افگنانه به آدرس یک دیگر اجتناب نموده و زمینه هم‌پذیری و توافقات سیاسی را فراهم نمایند.

8.     ما ترورهای هدفمند در کابل و سایر ولایات را یک عمل جنایتکارانه می‌دانیم. تشدید جنگ و قربانی شدن مردم زمینه را برای یک جنگ طولانی مدت دیگر فراهم نموده و ما را از توافقات و رسیدن به صلح دایمی و سراسری دور می‌کند. بنابراین ما از حکومت افغانستان، تحریک طالبان و سیاسیون افغانستان می‌خواهیم گفتگوهای صلح را تسریع بخشیده و به موفقیت برسانند.

9.     از جامع جهانی بخصوص اداره جدید ایالات متحده امریکا و کشورهای اسلامی می‌خواهیم تا بخاطر به توافق رسیدن هر دو جانب، فشارهای عاجل و ضروری را اعمال کنند.

ما جوانان، فعالان صلح و مسوولان جرگه صلح نسل نو و جوانان هرات متحد و متعهد به ادامه فعالیت‌های صلح خواهانه؛ جهت تقویت جایگاه، مشارکت و حضور معنادار نسل نو، جوانان و زنان در پروسه صلح الی توافقات سیاسی بعد از مذاکرات بین‌الافغانی هستیم.

 

با حرمت

جرگه صلح نسل نو و جوانان هرات

سکرتریت گروپ تماس جوانان برای صلح-هرات

۱۶ دلو ۱۳۹۹ / ۴ فبروری ۲۰۲۱

اشتراک گزاری از طریق