عنوان

جرگه صلح نسل نو و جوانان هلمند

کتگوری

برچسب‌ها

جرگه صلح نسل نو و جوانان هلمند

جرگه صلح نسل نو و جوانان هلمند

جرگه صلح نسل نو و جوانان در ولایت هلمند از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح به تاریخ 25 میزان 1399 برابر با 16 اکتوبر 2020 میلادی برگزار گردید. این جرگه با حضور صدها جوان که از 14 واحد اداری این ولایت شرکت داشتند، دایر گردید.


جرگه صلح نسل نو و جوانان هلمند از سه بخش تشکیل گردیده بود که شامل افتتاحیه، کارهای کمیته‌های کاری، ارائه فیصله کمیته‌های کاری و ارائه قطعنامه بود که در ابتدا انجنیر توریالی هلمند عضو رهبری گروپ تماس و مسوول برگزاری جرگه صلح هلمند ضمن استقبال از حضور پررنگ نمایدگان جوانان  و نسل نو؛ افزود که جرگه صلح هلمند در حالی برگزار می‌گردد که همین اکنون جنگ شدید جریان دارد و حضور ما در این جرگه به این معناست که هلمندیان خواهان صلح فوری و قطع جنگ است. وی افزود که طرف های درگیر هرچه عاجل روی طرزالعمل توافق و مذاکرات صلح را آغاز کنند. عبدالعزیز کاروان نیز بر توقف فوری جنگ تاکید کرده افزود که مردم و جوانان هلمند سالهاست که قربانی جنگ هستند و باید به این وضعیت پایان داده شود. در ادامه برشنا نوری، صفت الله ساروان، نسیمه انوری،  محمد احسان فدا، نعمت الله همت، غلام غوث داوری، ثناالله خادم، حمیده، عبدالرحمن آرین، عبدالوهاب زاهدی و صفت الله صدیقی بر اهمیت صلح، مسوولیت‌های نسل نو و جوانان و خواست‌های مردم ولایت هلمند از حکومت و طالبان تاکید کردند.


در بخش دوم برنامه، کار کمیته‌های کاری آغاز و اعضای جرگه روی شش موضوع تعیین شده با هم تبادل نظر و بحث نمودند. نظریات اعضای جرگه توحید و در بخش سوم برنامه توسط مسوولان هر کمیته ارئه گردید. در همین حال منشی‌های کمیته های ده گانه قطعنامه نهایی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت هلمند را ترتیب و ارائه نمودند.


جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت هلمند در حالی برگزار می‌گردد که طی هفته‌های گذشته جنگ شدید میان حکومت و طالبان جریان دارد و هزاران خانواده از این جنگ متضرر و مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند.

قطعنامه جرگه صلح نسل نو و جوانان-هلمند


جرگه صلح نسل نو و جوانان به تاریخ ۲۵ میزان 1399 خورشیدی برابر با ۱۶ اکتوبر 2020 در ولایت هلمند با حضور صدها جوان برگزار گردید. این جرگه از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح، راه اندازی گردیده بود که در آن نمایندگان نسل نو و جوانان از 14 واحد اداری این ولایت اشتراک داشته و فیصله‌ها و خواست‌های شان را از حکومت افغانستان، تحریک طالبان و جامعه بین المللی به‌خصوص ایالات متحده امریکا قرار زیر بیان داشتند:

1.      آتش بس دایمی و صلح دوامدار، حفظ نظام، احترام به اصول دین مقدس اسلام، حفظ ارزش های ملی و علیای کشور و احترام و حراست از حقوق زنان؛

2.      آتش بس دایمی و واقعی، حفظ مراکز عام المنفعه، نگهداشت حقوق بشر، و احترام به پیشرفت‌ها و دست آورد های زنان؛

3.      از جامعه جهانی می‌خواهیم که بر طرف های درگیر فشار وارد کرده تا به روند صلح متعهد و صادق باشند و جامعه جهانی تلاش های خود را به منظور تامین صلح در کشور تسریع نموده و به تعهدات کنفرانس بن پابند باشند. همچنان از جامعه جهانی می‌خواهیم تا به مداخلات کشورهای بیرونی در امور افغانستان خاتمه دهند؛

4.      از طرف های درگیر می‌خواهیم تا از اختلافات داخلی و ادبیات تنش‌زا جلوگیری کرده و به منافع ملی ترجیح دهند و تعصبات سمتی، زبانی و مذهبی را سرمشق خود قرار نه دهند. تضمین جهانی در رابطه به صلح باید وجود داشته باشد؛

5.      بحران بشری و انسان کشی، بی جا شدن خانواده ها، افزایش بیوه ها و یتیم ها، فقر، بحران اقتصادی، از بین رفتن تاسیسات عام المنفعه، و دور بودن جوانان از آموزش از جمله مواردی است که در نتیجه جنگ ها به ولایت هلمند آسیب رسانیده است؛

6.      روند مذاکرات بین الافغانی باید از طریق رسانه های بین المللی به شکل زنده نشر شده و با مردم افغانستان شریک ساخته شود و همچنان می‌خواهیم تا ارزش های ما به معامله گرفته نه شود. اینکه مردم هلمند بیشتر در جنگ جاری در کشور آسیب دیده اند، باید برای شان در مذاکرات و گفتگوها سهم داده شود.

 

 

با احترام

جرگه نسل نو و جوانان

۲۵ میزان 1399 خورشیدی برابر با ۱۶ اکتوبر 2020 میلادی

هلمند - افغانستان

اشتراک گزاری از طریق