عنوان

قطعنامه جرگه صلح نسل نو وجوانان فراه

کتگوری

برچسب‌ها

قطعنامه جرگه صلح نسل نو وجوانان فراه

قطعنامه جرگه صلح نسل نو وجوانان فراه


جرگه صلح نسل نو و جوانان فراه به تاریخ 28 قوس 1399 خورشیدی مطابق 18 دسمبر سال 2020 میلادی در مرکز ولایت فراه با حضور صدها جوان که از تمام واحدهای اداری این ولایت اشتراک داشتند، برگزار گردید. این جرگه از سوی گروپ تماس جوانان برای صلح راه اندازی گردید که اعضای جرگه خواست‌ها و فیصله‌های شان را از حکومت افغانستان، تحریک طالبان و جامعه بین المللی به‌خصوص ایالات متحده امریکا قرار زیر بیان داشتند:

مقدمه: صلح در مفهوم کلاسیک خود، به نبود جنگ تعبیر شده که امروزه به آن » صلح منفی » نیز گفته می شود. منشور ملل متحد همین گونه صلح را ارج نهاده » و مهم ترین هدف سازمان ملل را به صراحت در بند 1 ماده1، حفظ صلح و امنیت بین المللی قرار داده است و شورای امنیت نیز با اختیاراتی کم نظیر در جهت اعتلای این هدف مجهز شده است .

از سوی دیگر، بند 3 ماده 2 منشور از تمامی اعضای ملل متحد می خواهد که اختلافات خود را با توسل به شیوه های  مسالمت آمیزی حل و فصل کنند که صلح و امنیت بین المللی و عدالت را به خطر نیفگنند.

از آنجایی که جنگ و بحران بزرگترین مانع توسعه، ترقی و پیشرفت جوامع بوده و افغانستان که بیش از 30 سال است در آتش جنگ همه چیزش را از دست داده است. به شدت از جنگ و استمرار بحران بیزار بوده در نتیجه صلح و امنیت را بزرگترین گمشدۀ خویش تلقی نموده و به شدت خواهان صلح در کشور شان هستند. زیرا استمرارجنگ و خشونت، پیامدهای منفی زیادی برای افغانستان داشته و دارد. طوری که می توان گفت: عمده ترین پیامدهای جنگ و ناامنی های فعلی افزایش مداخلات خارجی در امور داخلی کشورما ، شهادت روزانه بیش از 200 افغان بیگناه، گسترش فساد اداری، خدشه دار شدن چهرۀ افغانستان در افکار عمومی بین المللی، آواره شدن میلیونها افغان به کشورهای خارجی، تبدیل شدن افغانستان به یکی از سه کشور نا امن جهان، یکی از ده کشورتوسعه نیافه جهان، نابود شدن زیربنا های کشور و سرمایه های ملی از جمله سرقت میراث های ارزشمند فرهنگی و آثار باستانی افغانستان، و.... نام برد.

متاسفانه تاکنون با بحران افغانستان برخورد متناسب با منشورملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول بنیادین حقوق بین الملل چون حق تعیین سرنوشت ملتها، اصل عدم مداخله در امورداخلی کشورها و.... صورت نگرفته است.

اگر این مشکل همچنان ادامه یافته و راه حلی برای مذاکرات بین الافغانی جستجو نگردد. بدون تردید پیامدها و نتائیج منفی بی شماری برای افغانستان، منطقه و حتی جهان بدنبال خواهد داشت. کشورما مجددا به کانون جنگ و خشونت تبدیل خواهد شد و صلح و امنیت بین المللی به شدت خدشه دارخواهد شد.

هدف از برگزاری جرگه صلح، نسل نو و جوانان ولایت فراه که بتاریخ 28 قوس ( 18 دسامبر 2020)، نظرخواهی از مردم بویژه جوانان و دانستن خواست مردم و جوانان از دولت جمهوری اسلامی افغانستان، تحریک طالبان در روند صلح و مذاکرات بین الافغانی ، توقع و انتظار آنان از جامعه بین المللی، ایالات متحده امریکا، کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه، طرفین مذاکرات بین الافغانی می باشد. 

همچنان این جرگه می‌خواهد بداند که مشکلات مردم ولایت فراه ناشی از استمرارجنگ و بحران چیست؟ و راه حل آن کدام است؟ مردم و نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و بالاتر از همه زنان افغانستان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند آیا می‌توانند برمذاکرات بین الافغانی نظارت نموده و مسیر این مذاکرات را در مسیردرست و منافع ملی کشور سوق دهند؟  

لذا لازم است تا افغان‌ها بویژه جوانان کشورما دست به دست هم داده و از فرصت ناشی از موافقتنامه ایالات متحده امریکا با تحریک طالبان و مذاکرات بین الافغانی استفاده کرده و براساس تعالیم اسلام و منافع ملی، اقدامات موثرو واقعبینانه نسبت به استقرارصلح پایدار برای کشورشان که در شرایط فعلی واجب تراز سایرمسایل می باشد اتخاذ نمایند.

لذا اعضای جرگه صلح به منظور استقرار صلح پایدار در کشور موارد ذیل را  که شامل 7 ماده می‌باشند به‌عنوان قطعنامه­ی جرگه صلح خواستارشدند:

ماده 1: مردم ولایت فراه بویژه جوانان این ولایت از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهند تا در فرایند صلح و مذاکرات بین الافغانی با تحریک طالبان براساس مصالح ملی اقدامات عملی انجام داده و مدبرانه تصمیم اتخاذ نماید.

تلاش و رایزنی جهت توافق به خاطر روی‌کار آمدن یک نظام معتدل اسلامی، حفظ و حراست از عمده‌ترین دستاوردهای 19 ساله اخیر، ایجاد یکپارچگی و اتخاذ دیدگاه واحد و موقف سازنده و باورمند در قبال فرایند صلح، ارائه تعریف جامع از صلح پایدار، تدوین استراتژی واحد و دیپلماسی متناسب با آن از خواسته های اساسی جوانان ولایت فراه از حکومت افغانستان می‌باشند.

ماده 2: مردم ولایت فراه بویژه جوانان این ولایت صمیمانه از تحریک طالبان می‌خواهند تا آتش بس را به عنوان مقدمه­ی مذاکرات و صلح پایدار بپذیرند. زیرا بدون اعلام آتش بس روند صلح به شدت خدشه‌دار خواهد شد. توجه به خواست اکثریت مردم افغانستان، رعایت حقوق و دستاورد های مشروع زنان از خواسته‌های مهم اعضای جرگه از تحریک طالبان می‌باشند.

ماده 3: خواست اساسی جوانان ولایت فراه از جامعه بین المللی بویژه ایالات متحده امریکا، کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه اینست تا آنان منافع ملی افغانستان را در تمامی اقدامات شان لحاظ نموده و اصل حق تعیین سرنوشت ملت‌ها را به‌عنوان یکی از اصول بنیادین حقوق بین الملل در عمل رعایت نموده و به ملت افغانستان اجازه دهند تا سرنوشت شان را خودشان رقم زنند. اعمال فشارهای مثبت بالای کشورها و طرف‌های دخیل در جنگ افغانستان و ادامه حمایت همه جانبه جامعه جهانی از فرایند صلح پایدار افغانستان از خواسته‌های مهم اعضای جرگه می‌باشند.

ماده 4: خواست جوانان ولایت فراه از طرفین مذاکرات بین‌الافغانی اعلام و رعایت آتش بس فوری است که مصالح و منافع ملی کشور را به‌عنوان خواست اساسی و زیربنایی در نظرگرفته و منافع ملی را بر منافع خویش ترجیح داده و از این طریق دین خویش را نسبت به کشورشان ادا نمایند.

ماده 5: خواست جوانان ولایت فراه در مورد مشکلات محلی ولایت فراه ناشی از جنگ های مسلحانه طرفین آنست تا اولاً به بارآوردن تلفات انسانی و مالی و جانی، تشدید فساد، بورکراسی، ایجاد عقب‌ماندگی در ابعاد مختلف کاهش یافته و متوقف گردد زیرا جامعه فراه از ناحیه ی جنگ و درگیری‌های مسلحانه بیشترین آسیب جانی و مالی را متحمل شده است و می‌شود.

ماده 6: پیشنهادات و نظریات ویژه‌ی جوانان ولایت فراه در مورد چگونگی نظارت از روند صلح به سطح محلی و ملی آنست که: نماینده گان نسل نو و جوانان، نمایندگان علمای جید کشور، نمایندگان نهادهای جامعه مدنی، نمایندگان رسانه ها، نمایندگان جامعه‌ی اکادمیک کشور، نمایندگان منتخب زنان افغانستان و نمایندگان پارلمان و مشرانو جرگه به عنوان ناظرین اقدامات طرفین مذاکرات بین الافغانی در این مذاکرات دخیل گردیده و نظارت نمایند.

ماده 7: این قطعنامه دارای یک مقدمه و 7 ماده می باشد که از جانب اعضای جرگه صلح نسل نو و جوانان فراه توسط منشی‌های کمیته‌های ده‌گانه به اساس دیدگاه‌های جمع آوری شده طی روند کاری کمیته ها تهیه گردیده و ارائه شده است.

 

با احترام

جرگه صلح نسل نو و جوانان فراه

28 قوس 1399 برابر با 18دسمبر 2020

اشتراک گزاری از طریق