عنوان

نشست خبری سکرتریت ولایتی پکتیا

کتگوری

برچسب‌ها

نشست خبری سکرتریت ولایتی پکتیا

نشست خبری سکرتریت ولایتی پکتیا

 

سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان پکتیا به همکاری گروپ تماس جوانان برای صلح نشست خبری را به روز یک‌شنبه ۲۳ جوزا سال ۱۴۰۰ خورشید که برابر می‌شود با ۱۳ جون سال ۲۰۲۱ میلادی پیرامون شدت جنگ در ولایت پکتیا و به میان آمدن وضعیت بد بشری در این ولایت، برگزار کرد.

در این نشست سید جمال‌الدین آصف خیل، رییس سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت پکتیا گفت که به دلیل گسترش جنگ، به شمول شاه‌راه پکتیا-پکتیکا به مرکز گردیز، راه‌های مواصلاتی ۹ ولسوالی پکتیا نیز مسدود شده است.

آقای آصف‌خیل انتقاد می‌کند که مسوولان امنیتی برای مدیریت جنگ از تکیتک‌های نظامی استفاده نمی‌کنند که این خود سبب شده تا جنگ‌جویان گروه طالبان تعداد از مناطق را زیر کنترول خود در آورند.

او تاکید می‌کند که مسوولان ولایتی در پکتیا، وضعیت امنیتی این ولایت را به گونه واضح با دیگر مقام‌های حکومتی در مرکز شریک نمی‌کنند.

در همین حال اجمل مسعودزی، معاون کمیته قربانیان جنگ، سکرتریت ولایتی پکتیا با توجه به وضعیت جاری در این ولایت از احتمال بحران بشری در این ولایت خبر می‌دهد. او گفته‌است، اگر در بخش مدیریت وضعیت امنیتی توجه درست صورت نگیرد، ولایت پکتیا با بحران بشری جدی روبرو خواهد شد.

ظاهر خان‌انگار، عضوی هیات نظارت سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان، از مسوولان می‌خواهد تا هرچه زودتر برای خانواده‌های که از جنگ آواره شده اند امداد رسانی کنند.

در اخیر این نشست خبری، دین محمد همت مسوول کمیته روابط سکرتریت ولایتی پکتیا، قطع‌نامه این نشست را به خوانش گرفت که قرار ذیل است:

۱: از چند روز به این سو در ولایت پکتیا جنگ به شدت جریان دارد که در نتیجه آن بیش از سه هزار خانوده از مرکز گردیز و برخی نقاط دیگر آواره شده اند که در حال حاضر این خانواده‌ها شب را به سختی روز کرده و در حالت بد به سر می‌برند.

۲: به خانواده‌های که از اثر جنگ آواره شده اند تا حال از سوی هیچ نهاد، مواد خوراکی و یا غیر خوراکی کمک نشده، این وضعیت ما را نگران کرده است که اگر هرچه زودتر به این خانواده‌ها کمک صورت نگیرد با گرسنگی و چالش‌های دیگر روبرو خواهند شد.

۳: با توجه به این‌که تعداد زیادی از خانواده‌ها در جنگ گیر مانده و از طرف دیگر ویروس کرونا نیز در حال همه‌گیری است، از طرف‌های جنگ به گونه جدی می‌خواهیم، برای جلوگیری از بحران اجتماعی، به مصوونیت افراد ملکی توجه جدی داشته باشند و از منازل مسکونی به عنوان سنگر استفاده نکنند.

۴: خانواده‌های آواره شده از جنگ در پکتیا، در مناطق زرمت، روحانی بابا، احمد آبا، سید کرم، میرزکه، آریوب زازی و در برخی مناطق گردیز جابه‌جا شده اند، که از وزارت دولت در بخش رسیدگی به حوادث طبیعی، سازمان‌های خیریه بین المللی، شرکت الکوزی و از بازرگانان ملی آرزومندیم تا به این خانواده‌ها هرچه زودتر همکاری شان را آغاز کنند.


بااحترام

دفتر رسانه‌ها و سخنگویی

گروپ تماس جوانان برای صلح

سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان پکتیا

 

اشتراک گزاری از طریق