عنوان

کنفرانس مطبوعاتی-بامیان

کتگوری

برچسب‌ها

کنفرانس مطبوعاتی-بامیان

کنفرانس مطبوعاتی-بامیان

«خواست‌ها و نگرانی‌های جوانان ولایت بامیان در پیوند به پروسه صلح  کشور»

 

شماری از فعالان، جوانان و سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت بامیان به روز چهار شنبه 15 ثور 1400 برابر با ۵ می 2021 طی کنفرانس مطبوعاتی خواسته ها و نگرانی‌های خویش را در مورد پروسه صلح کشور بیان داشتند.

 

این برنامه با حضور ده‌ها جوان شامل اساتید مراکز آموزشی، فعالان مدنی و فرهنگی، مسئولان و اعضای نهادهای دانشجویی و سازمان‌های اجتماعی در مرکز بامیان برگزارشد.

 

محمد امان رهگذر رییس سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان بامیان، محمد عالم فاضل مشاور سیاسی سکرتریت ولایتی، عبدالله شایگان مشاور رسانه‌یی سکرتریت ولایتی، طاهر محمدی و حمیده محسینی معاونان سکرتریت ولایتی جرگه به نمایندگی از جوانان بامیان صحبت نموده و خواست‌ها و نگرانی جوانان این ولایت را در مورد پروسه صلح بیان داشتند.

 

جوانان بامیان ختم جنگ و رسیدن به صلح پایدار را از خواست‌ها و آرزوهای تمام شهروندان کشور دانسته و از طرف‌های درگیر جنگ افغانستان خواستند هر چه عاجل جنگ جاری در کشور را خاتمه داده و به یک آتش بس دایمی و فراگیر تن دهند. جوانان همچنان نگرانی‌های خویش مبنی بر نظام پسا صلح بیان داشته و خواهان حفظ دست آوردهای دو دهه‌ای و مشارکت معنادار جوانان، زنان و سایر اقشار تاثیرگزار جامعه در تصمیم گیری‌های صلح و جنگ شدند.

 

اعلامیه مطبوعاتی سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت بامیان

در پیوند به نگرانی‌ها و خواست‌های جوانان بامیان در پروسه صلح

 

جرگه صلح نسل نو و جوانان بامیان که به تاریخ 25 سنبله 1399 با اشتراک صدها جوان در این ولایت برگزار شد، نکته آغاز حرکت جمعی جوانان بامیان در پروسه صلح کشور بود. در ادامه فعالیت‌های قبلی جوانان بامیان در ارتباط به صلح، سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت بامیان به همکاری گروپ تماس جوانان برای صلح ایجاد گردید.

 

سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت بامیان با توجه به ضرورت جدی ختم جنگ و خونریزی در کشور و رسیدن صلح پایدار، در اولین اقدام عملی خویش خواست‌ها و نگرانی‌های جوانان بامیان را در ارتباط به پروسه صلح افغانستان ذیلاً بیان می‌دارد:

 

1.      ما جوانان بامیان از تشدید حملات خونین در کشور شدیداً ابراز نگرانی کرده و قتل‌های هدفمند افراد سرشناس، خبرنگاران، فعالان مدنی، افراد ملکی و اخیراَ حملات خونین و جنایت‌کارانه در ولایات مختلف افغانستان به خصوص ولایت لوگر را محکوم نموده، از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهیم هرچه عاجل به خواست مردم مبنی بر ختم جنگ تن داده و در زود ترین فرصت ممکن آتش بس اعلام کنند.

2.      با تاکید و تکرار از تمام طرف‌های جنگ افغانستان و سازمان‌های بی طرف ملی و بین المللی می‌خواهیم  دست آوردهای دو دهه‌ی اخیر، نظام مبتنی بر آرای مردم، حقوق اساسی اتباع در قانون اساسی، حقوق اقلیت‌ها، زنان و اقشار محروم افغانستان را حفظ نموده و از هرگونه معامله و عقب گرد در این زمینه‌ها جدا پرهیز نمایند.

3.       از طرف‌های دخیل در پروسه صلح کشور می‌خواهیم، اصل مشارکت همه شمول به خصوص جوانان، زنان و سایر کتله‌های موثر و بزرگ کشور را در پروسه صلح به صورت جدی و موثر در نظر بگیرند.

4.      از طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا منافع ملی را در اولویت قرار داده و با استفاده از فرصت پیش آمده به صورت مستقلانه و بدون اعمال فشارهای خارجی برای استقرار صلح پایدار و با عزت تلاش نمایند و به دنبال پیروزی از طریق جنگ و خون ریزی نباشند.

5.      به نمایندگی از جوانان بامیان ضمن قدردانی از حضور موثر نیروهای حافظ صلح ملل متحد و احترام به خروج نیروهای نظامی خارجی از کشور، از سازمان ناتو، امریکا و سایر همکاران بین المللی و منطقه‌ی افغانستان می‌خواهیم تا به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح، به کمک‌های شان در عرصه‌های مختلف به خصوص حمایت نظامی و امنیتی نیروهای دفاعی و امنیتی کشور ادامه دهند.

6.      ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم تا در تامین امنیت شاهراه‌های افغانستان به خصوص راه‌های مواصلاتی کابل-بامیان توجه جدی نمایند.

7.       ما از تحریک طالبان بار دیگر می‌خواهیم تا جلو بازرسی‌های بدنی و آزار و اذیت و محکمه صحرایی مردم عام در مناطق تحت حاکمیت شان به خصوص شاهر‌اه‌های کابل-بامیان را بگیرند.

   

با احترام

دفتر رسانه‌ها و سخنگویی گروپ تماس

سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت بامیان

بامیان-افغانستان

15 ثور 1400 / ۵ می ۲۰۲۱

اشتراک گزاری از طریق