عنوان

کنفرانس مطبوعاتی «تبعات ویرانگر جنگ و فرصت های موجود صلح»

کتگوری

برچسب‌ها

کنفرانس مطبوعاتی «تبعات ویرانگر جنگ و فرصت های موجود صلح»

کنفرانس مطبوعاتی  «تبعات ویرانگر جنگ و فرصت های موجود صلح»


«تبعات ویرانگر جنگ و فرصت های موجود صلح» عنوان نشست خبری بود که  ۱۶ سرطان ۱۴۰۰توسط سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو وجوانان ولایت هرات برگزار گردید. این نشست با حضور جوانان، فعالان مدنی، اساتید دانشگاه‌ها و رسانه‌ها  دایر گردید.


آرش بشریار رئیس سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو و جوانان ولایت هرات پیرامون جنگ جاری در کشور صحبت نمودند. وی افزود که تا کنون هزارها فامیل از ولسوالی‌های هرات آواره و مجبور به ترک خانه‌های شان شده است.


عبدالهادی قانع عضو بورد نظارت سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو وجوانان ولایت هرات در مورد پایان حضور نیروهای ناتو در کشور صحبت نموده و افزود که اکنون نیرو های خارجی در کشور حضور نداشته و پیش شرط طالبان برای پایان حضور نیروهای ناتو در کشور نیز برآورده شده است. بنا باید از فرصت پیش آمده برای پایان جنگ استفاده شود. وی افزود که بیشتر از 30 ولسوالی حوزه غرب کشور در اختیار طالبان قرار گرفته و متاسفانه اکثر تاسیسات عامه و زیر بنایی ازبین رفته و ادامه این روند ما را رسیدن به صلح در کشور دور می‌کند.


مریم ابرام عضو بورد رهبری سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو وجوانان ولایت هرات در رابطه به خروج نیروهای ناتو و ادامه جنگ افغانستان اشاره نمودند. وی در مورد گذشته تاریک زنان در کشور اشاره نموده افزود که زنان و دختران افغانستان نمی‌خواهند به گذشته تاریک شان برگردند و از جامعه جهانی و سازمان‌های بین المللی خواست که حقوق اولیه و دستاوردهای بدست آمده در دو دهه گذشته نباید ضایع گردد .


عبدالله فیروزی مشاور سیاسی سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو وجوانان ولایت هرات پیرامون گفتگو های صلح و آینده کشور صحبت نموده افزود که جوان امروز جوان 20 سال قبل نیست، ما با کسب دانش نوین و مطالعه تاریخ دیگر به گذشته برنمی‌گردیم.


گل افروز اکبری عضو بورد رهبری سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو وجوانان ولایت هرات پیرامون تبلیغات و تاثیرات منفی جنگ بر روان مردم مخصوصا جوانان صحبت نمودند. وی افزود تشدید جنگ، آواره شدن مردم، بالا رفتن میزان تلفات و از بین رفتن تاسیسات ملی از یک طرف و نشر و پخش اخبار جنگی از سوی دیگر بر روان مردم تاثیر منفی داشته و ترس و وحشت را میان مردم پخش می‌کند.


در ادامه  فیروز احمد بهزاد مسوول دارالانشای سکرتریت، سید بشیر طارق مسول بورد مشورتی سکرتریت ولایتی جرگه هرات، عبدالله شهیدزاده مشاور حقوقی، عبدالوحید مفکر، فیروز احمد بهزاد، الهام احمدی و اعضای این نشست نظریات خود را پیرامون موضوعات تداوم جنگ، تأمین آتش بس سراسری، حفظ حقوق زنان و حفظ دست‌آورد‌های گذشته شریک نمودند.


در پایان احمد ظاهر ناب عضو بورد مشورتی سکرتریت ولایتی جرگه صلح نسل نو وجوانان ولایت هرات قطعنامه 5 ماده‌ای را که توسط رهبری سکرتریت ولایتی هرات ترتیب شده بود به خوانش گرفت.

-----------------------------------

قطعنامه کنفرانس مطبوعاتی

«تبعات ویرانگر جنگ و فرصت‌های موجود صلح»

طولانی شدن جنگ موجود افغانستان باعث ازبین رفتن اکثر زیربناهای اجتماعی و اقتصادی در کشور گردیده و روند آبادی و ترقی کشور را صدها سال به عقب کشانیده است.

در کنار اینکه تحمل این جنگ فرسایشی برای مردم عزتمند مان جبران ناپذیر است اما با آنهم شهروندان کشور امیدوار به صلح بوده و از هرگونه فرصت بوجود آمده برای ایجاد صلح در کشور حمایت می‌نمایند.

ما جوانان هرات با تاکید بر ختم جنگ و تامین صلح درکشور، موارد ذیل را اعلام می‌داریم :

1.   از تحریک طالبان می‌خواهیم که تأسیسات عامه را در جریان درگیری ها هدف قرارنداده و این اماکن ‌را منحیث سرمایه ملی مردم افغانستان قلمداد نمایند.

2.   پس از چندین دهه جنگ اکنون برای مردم افغانستان فرصت مناسب برای برقراری صلح پیش آمده است، ما از حکومت و طالبان‌ جداً می‌خواهیم از فرصت پیش‌ آمده برای پایان جنگ استفاده شود.

3.   رهبران حکومت افغانستان و تحریک طالبان باید در ایجاد یک اجماع بزرگ ملی در بین سران سیاسی و نظامی هر دو طرف تلاش نمایند تا از وقوع جنگ خونین و ناتمام دیگر در کشور جلوگیری صورت گیرد.

4.   تحریک طالبان باید حملات تهاجمی که سبب مختل شدن روند صلح گردیده را بالای ولسوالی‌ها توقف داده و از هر دو طرف مذاکرات می‌خواهیم تا هرچه عاجل به میز مذاکرات صلح برگردند.

5.   ما از جامعه جهانی و کشور‌های منطقه و سایر کشورهای دخیل در روند صلح می‌خواهیم که در پیروزی روند و گفتگو‌های صلح و آتش بس سراسری در افغانستان همکاری صادقانه نمایند، در غیر آن ادامه جنگ در افغانستان آسیب‌های جدی را به کشور‌های همسایه و منطقه نیز وارد می‌کند.

با احترام

سکرتریت جرگه صلح نسل نو و جوانان هرات

گروپ تماس جوانان برای صلح

هرات افغانستان

۱۶ سرطان ۱۴۰۰ / ۷ جولای ۲۰۲۱

اشتراک گزاری از طریق